Gewoon thee? - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Judith Fransen - WaarBenJij.nu Gewoon thee? - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Judith Fransen - WaarBenJij.nu

Gewoon thee?

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

25 Januari 2007 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

GEEF ME GEWOON THEE! Potverdikkie gewoon thee alsjeblieft!! Het kan me geen klap schelen welke smaak: black thee, irisch breakfast, earl grey..enzovoort enzovoort.. 20 verschillende soorten thee! Ok, ik ben eruit, ik wil gewoon black tea. 'Mevrouw, welke maat?' Welke maat???? Hoe bedoelt u welke maat??? Ik zie ineens een groot bord met milioenen soorten koffie en thee in de koffieshop hangen. Het duizelt me; hoe moet ik nu kiezen met zoveel soorten... Ik ben hartstikke brak na 10 uur bussen, 7 uur wachten en 6 uur vliegen. Ik wil gewoon een bakkie thee om een beetje wakker te worden. Geef me nou gewoon een gewone thee. Verder maakt t me allemaal niet veel uit.

De helft van de 42-uur-durende reis zit erop. Ik ben op Atlanta airport. Nog een vlucht naar Amsterdam tegoed. Zojuist bij aankomst alleen maar westerlingen om me heen. Dat is wennen. Zoals gezegd ik ben hartstikke moe, maar daar schijnt niemand anders last van te hebben. De mensen zien er prachtig uit. Mooie jurken, mooie make-up, mooie broeken, mooie juwelen. Hoe kunnen mensen er zo goed uit zien meurend in een vliegtuig??? Het is voor mij een raadsel. De Amerikanen zijn supervriendelijk. In de aankomsthal: ' Hai girl, are you going home?' Jaaaa, ik ga inderdaad lekker naar huis.

Ok, ik heb trek en ga een broodje halen. Een grote lange gringa.... Oh wacht even, hier zijn ALLEEN MAAR gringos dus dat is geen nieuws meer.... Ok, een lange Amerikaanse dan... Ze dringt voor in de rij. Aangezien voordringen in Peru gewoon mag, kijk ik er niet van op en vind het wel best. Maar HALLO JUUT, je bent in de USA!!! Dus wat gebeurt er. De Amerikaanse ziet mij ineens staan en wordt rood van schaamte. 'Sorry, sorry, sorry, jij bent eerst, natuurlijk ga maar voor'. Uuuh oh ja, jemig wat netjes gaat dat hier....

U kent het wel. Eten onderweg: de ene vette hap na de andere wordt naar binnen gewerkt. Ha gelukkig een schone wc. Even lekker zitten, grote behoefte doen en klaar... Papiertje pakken...papiertje gebruiken...Probleem... waar moet ik het papiertje indoen??? Oooooh ja...dat mag ik nu gewoon weer in de wc-pot zelf gooien in plaats van een of ander vaag emmertje.

Het is duidelijk. Ik bevind mij in een cultuurshockje... Niets aan de hand. Nog 17 uur om te wennen, zodat ik geen grote flaters in Amsterdam sla.

  • 25 Januari 2007 - 15:11

    Klusjuf:

    Hoi schat, zit je nu al in een cultuurshok?? Kan nog terug hoor, er is nog plaats voor je naast mijn bed.

    Lief, goeie reis naar MIJN Amsterdam!
    Kus van de klusjuf Karin

  • 25 Januari 2007 - 16:32

    Birgit:

    Lieve Juut,
    Heerlijk om je straks weer in het echt te kunnen zien! Nog even en het is zover! Een goede reis lieverd!

  • 25 Januari 2007 - 17:00

    Jessy:

    Lieve juud!
    Hihi, heel herkenbaar. De eerste cultuurschokjes. Kom maar gauw bij mij op bezoek..ik heb nooit zoveel keus in dingen (omdat ik zon goede gastvrouw ben...). Nog even Juud. De laatste loodjes..
    xxx

  • 25 Januari 2007 - 19:07

    Bianca:

    Juud de laatste loodjes.... Maar als je morgen op het airport van Holland staat, ben je al je frustaties en vermoeidheid van de lange reis weer vergeten. Ik hoop dat je lekker slaapt in het vliegtuig enne dan lekker genieten van je welkom op Schiphol...
    Dikke Kuzzzzzzzzzzz Bianca

  • 25 Januari 2007 - 19:39

    Mama:

    Nog FF en dan mag je hier kiezen welke thea je wilt.
    En je mag daaaagen slaaaapen, maar of dat er van komt??
    Tot morgenochtend, nog ruim 11 uur. x Mama

  • 25 Januari 2007 - 21:24

    Alanya:

    Boehoe we missen je!!!!!!!!!!!

  • 25 Januari 2007 - 21:32

    Leen:

    He Juutje!!!! Nog ff wijffie, dan ben je weer lekker thuis.Ik kan helaas niet op Schiphol staan om je te verwelkomen. Maar misschien dat je ouders er wel zijn. Dan hoef je dat laatste stukkie niet met de trein.
    Als je nou slim bent dan bel je Bouk ff om je op te halen, dan ben je echt super snel thuis.
    En ik denk dat het met de flaters slaan wel mee valt in Amsterdam, volgens mij kan je nog steeds niet veel verkeerd doen. Met burka, zonder burka. Voordringen....al plak je je papier aan de wc muur. Het geeft allemaal niets. Tja dat is Amsterdam, topstad.
    Ik hoop dat je het dalek allemaal een beetje kan handelen. Want iedereen wil natuurlijk een stukje van Juut. Ik heb zo ie zo wel een paar wedstrijden die je mag fluiten. Bij Bi mag je een bakkie komen doen, bij Suus mag ie stamppot komen eten (waar ik trouwens nog nooit voor uitgenodigd ben)En d'r zullen best nog wel een paar mensen zijn die je ff willen zien. Vreemd he, een jaar geleden zaten we nog bij Beauty and the beast, die tot mijn grote spijt afgelopen is. Tarzan wordt het nieuwe project Juut.

    Nou wijffie, laat ik maar gebruik maken van het feit dat ik redelijk vroeg thuis ben van de training. Dus ik ga lekker op tijd mijn mandje in. Geniet van al die blije gezichtjes morgen op Schiphol. Niet buiten spelen tijdens het vliegen!
    Ik spreek je snel.


    Nu geen dikke kuzzzzzzzzzzzzzzz van mij, want die komt ik je live brengen.



    Leen

  • 26 Januari 2007 - 01:05

    Fredy:

    Hey Juud. De lounge room nog gevonden? Hoop het voor je! Weet je dat ik elke keer weer de eerste dag het wc papier thuis in Noorbeek in de prullenbak gooi (en het er dan met schaamte weer zo voorzichtig mogelijk uit haal.... iej...). Geniet van Nederland en alles wat daar bij hoort. Aan cultuur-shocken doen wij niet, wij 'echte reizigers'. Het zijn 2 verschillende werelden die je niet kunt vergelijken. Dat vind ik zelfs van Lima, vindugu niet? Ik heb hier trouwens te maken met ECHTE voetbalmoeders (aaaaaaHHH!!) en voetbalvrouwen (nog erger Aaaaahhhh!!!). Ciao Juud en geniet dubbelop van alle liefde die ze je gaan geven. Ciao! Kusje

  • 26 Januari 2007 - 01:48

    Karin:

    Die shockjes, ik herken het...en ben het helemaal met Frederique eens, twee werelden die je niet kunt vergelijken, maar onbewust toch doet met Ayacucho ´vers´ in het geheugen.
    Ben hier weer helemaal gewend aan de koffiekeuze; cortado, Irish coffee, cappucino, doe er weer lekker aan mee.
    Morgen back to basic, kamperen in de bergen met oploskoffie!
    Wat las ik op Karin´s sit, Germa alias German in Lima?!AARGGHH...
    Juud, meisie, goede reis naar Holanda en een mooi weerzien op Schiphol.
    BeSoS!

  • 26 Januari 2007 - 07:24

    Wil Bronswijk:

    GELAND 8.03 uur !! Welkom terug in Nederland, effe wennen aan een beetje kou maar dat is zo weer over. Geniet weer van je familie en vrienden!

  • 26 Januari 2007 - 10:32

    Alianne:

    He lieve Juud! Al een tijdje niets laten horen, maar WELKOM IN NEDERLAND!!! Als je bijgekomen bent, alle vrienden, vriendinnen en familie weer aandacht hebt gegeven, dan wil ik graag je verhalen en je ervaringen en foto's horen en zien. Geniet van een lekkere Hollandse maaltijd. Liefs Alianne

  • 26 Januari 2007 - 10:44

    Ineke:

    lieve Judith, ik wens je nog een hele warme,liefdevolle en stralende thuiskomst omringd door al je dierbaren en toch ook een beetje sterkte met de overgang voor de komende tijd.Het allerbeste en nog 1 keer wil ik je zeggen ; je bent een kanjer!!liefs

  • 27 Januari 2007 - 12:34

    Astrid:

    Inmiddels ben je alweer een dag thuis en wat was het fijn je weer te zien!! En wat een tranen toch! Enneh, ik heb nog nooit iemand zo vreselijk zien genieten van een 'simpele' boerenkool prak! Hihi!

  • 27 Januari 2007 - 13:39

    Bianca:

    Juud, welkom thuis!
    Is het niet wat om straks een site bij te houden van www.judithinmaasdijk.waarbenjij.nu , want ik ga het denk wel missen jouw vaste site om even te bekijken. Zo kijk ik iedere dag even 3 á 4 sites en daar was jouwe het afgelopen jaar ook een vast onderdeel van!
    Maar goed, dat je gisteren niet langs geweest ben, dat neem ik je zeke rniet kwalijk. Ik had ook niet anders verwacht Juud, je hebt het toch veel te druk.
    Hoe is je kleinste nicht Anouk en kan Naomi je naam al zeggen? Nou je komt maar een x een bakkie doen, als je alle druktes een beetje achter de rug hebt. Vanaf 1 maart heb ik verlof en daarvoor werk ik op ma, di en do.
    Zie ik je misschien vanavond bij ODO 3 tegen de Dijk 2, wij gaan even in Maasland kijken. Maar ws. ga jij met het vierde mee. Juud prettig weekend en 1 dikke kus vanuit de Kortenaer X

  • 27 Januari 2007 - 14:11

    Twilly:

    Zo meissie, weer op honk, is de cultuurschok hevig of valt het wel mee.Je nieuwe nichtje bewonderd en boerenkool gegeten??
    We zullen je berichtjes missen hoor,afkicken zeker voor jou. Dag lieverd tot gauw.

  • 27 Januari 2007 - 20:43

    An Los Cachorros:

    Lieve Judith, welkom terug in Nederland! Het zal idd wel ff wennen worden. Succes ermee!!

  • 28 Januari 2007 - 17:13

    Esje:

    Juuuuud!!! hoe is ie met je??? nieuwsgierig! x-jes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Een jaar in Ayacucho, Peru. Een jaar leven in een andere cultuur. Een jaar werken met straatkinderen. Het begon met reisje Guatemala, een jaar Peru volgde, een weerzien een paar jaar geleden. En nu een reis via Argentina en Bolivia met wederom Ayacucho als eindbestemming. Fijn!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 206528

Voorgaande reizen:

10 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Argentina Bolivia Peru

20 Juli 2009 - 10 Augustus 2009

Weerzien Peru

26 Januari 2006 - 26 Januari 2007

Een jaar Peru

Landen bezocht: