Tot snel! - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Judith Fransen - WaarBenJij.nu Tot snel! - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Judith Fransen - WaarBenJij.nu

Tot snel!

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

19 Januari 2007 | Peru, Ayacucho

Amigas zitten nu in het vliegtuig. Zij richting Holland, ik terug op thuishonk Ayacucho. Superleuk dat de meiden hier waren. Een paar terugkerende thema´s (misschien van die typische daar-had-je-bij-moeten-zijn gevallen): berggeiten, package-deal, kodak-seat, ´wat gaan we eten vandaag´, en ´waar is de plee´. Weer veel meegemaakt. Na vijf dagen luxe in het prachtige Cusco gingen we naar de kust om van tropische temperaturen te genieten. Lekker op het strand zonnebaden, ik onder de parasol natuurlijk, waar we om de haverklap ongevraagd gasten op onze handdoekjes kregen. Zonder enige gêne gingen kinderen of jongeren vlak naast ons zitten. Negeren was de enige juiste reactie. Andere kant op kijken en doen alsof we geen Spaans spreken. Dan nog bleven de ongewenste gasten gerust een kwartier zitten. Maar één jongen kreeg het wel voor elkaar om de Hollandse meiden los te weken. De knaap kwam aanlopen en zei in bijna perfect Hollands ´Nederlanders?´. Uh ja dan kan je een glimlach niet onderdrukken. Toen er daarna een strandventer langskwam in een poging om rotzooi te verkopen en wij beleefd negeerden, zei hij weer in bijna perfecte Hollandse woorden ´Zijn jullie blut´. Ja dan is het ijs toch wel een beetje gebroken.

De jongen wist precies wat Nederlanders willen horen. Namelijk dat Duitsers veel taaier zijn en niet leuk zijn om mee te praten. Naar zijn mening zijn Nederlanders toch wel een stuk opener. Toch liet hij na veel slijmpraat ook een kritiekpuntje vallen. ´Nederlanderse mannen kunnen echt niet dansen. Ze dansen de bathroom-dance. Als ik een Nederlande man zie dansen moet ik eerst een paar minuten kijken, omdat ik in het begin twijfel of hij niet naar de wc moet.´ De jongen had een mooie theorie. Nederlanders zijn veel langer en daarom doet een dans-signaal van de hersens er veel langer over om de voeten te bereiken en is het resultaat houterig. Al met al een leuke uitleg van de dansverschillen.

Een paar dagen later overkwam mij nog wat bijzonders. We liepen door een drukke winkelstraat van het centrum van Trujillo en ineens liep er een jongetje naast me. Overduidelijk een straatjochie. Ik direct ontroerd, met weemoed denkend aan onze eigen jongens. Hij bleef gezellig naast me lopen. Wandel wandel wandel. Oh, de rits van m´n broekzak staat open... Laat ik die maar even dicht doen....Wandel wandel wandel wandel....en ineens voelde ik een hand in mn broekzak. BAM...snelle reactie...snelle reflex van mijn hand en BINGO.... ik had een straatkind te pakken die mijn portemonnee in die broekzak wel erg aantrekkelijk had gevonden en de rits gewoon open had getrokken en bijna geluk had gehad. Terwijl ik zijn hand vastklemde die nog in mijn broekzak zat vuurde ik een stel vragen op hem af: ´Wat ben jij aan het doen, vriendelijke vrind? Beter dat je dat laat. Heb je geen familie waar je terecht kunt?´ Omstanders begonnen zich direct te bemoeien en de jongen uit te schelden. Ik zag de schuldige en verdrietige blik van het jochie en moest sterk aan onze Cachorros denken. Het had een broertje van onze jongens kunnen zijn. Welk verhaal zou er achter dit gezicht schuilen? Zou hij familie hebben? Nogmaals zei ik hem dat hij dit soort dingen beter kon laten en ik liet hem gaan. Foetsie! Gevlogen binnen een halve seconde.

De adrenaline stomend door de aderen liep ik verder en dacht aan al die keren dat onze jongens mij hadden gewaarschuwd over de broek die ik aanhad. ´Profesora, dat is geen beste broek, daar kunnen ze zo makkelijk je spullen uithalen´. Of al die keren in Los Cachorros dat ik de handjes in m´n zakken voelde graaien. Zo handig, zoveel routine in het vinden van een portemonnee. Ik ben ervan overtuigd dat door die waarschuwingen, en door de ervaringen van dit werk mijn reactie snel genoeg was geweest.

En dan nu voor de allerlaatste keer terug in Ayacucho. Mijn kamer is verhuurd aan een volgende vrijwilligster en daarom logeer ik de laatste nachtjes bij klusjuf Karin. Nog een paar keer samen een theetje drinken. Nog een paar keer alle jongens bespreken. Nog een paar keer lekker fitten op elkaar. NOg een paar keer de slappe lach (anti-Frits-actie). Allemachtig prachig! En dan woendag in de bus op naar mijn andere thuis. Yes! Wie een blije Judith wil zien, inclusief gezonde kleur op de wangen en wat gezellige kilootjes erbij.... Vrijdagochtend 8.00 uur zal ik met de vlucht DL 0038 op schiphol landen! Ik heb er zin in!

Tot ziens!
Liefs Judith

• 19 Januari 2007 - 17:39

Astrid:

Jullie zien er blij uit op de foto's!! Enneh,die zon komt me bekend voor... Is dat niet dezelfde zon als die bij ons?? Dus als ie bij ons klaar is met schijnen komt ie jullie verblijden, bijna.. zoiets dan.. Tja nog 7 naggies meid, wat gaat een jaar toch snel! Hihi! Ken nie wachten!! Kus van ons en tot gauw!

• 19 Januari 2007 - 18:23

Bianca:

Leuk verhaaltje weer Juud en een paar gezellige foto's als 'bijna' afsluiting van je Peru avonturen. Ik zal voor je duimen volgende week vrijdagochtend als ik 'lang zal ze leven' aan het zingen ben, voor onze kleine Rens die dan een jaar wordt. Ik hoop dat het weer een beetje beter is om te landen, dan dat het gisteren was! Maar ik las dat Cariny Paulusma zowel bij jou als bij je zus hierover al een verslag geschreven had ;) Juud geniet van je laatste weekje met je stadse vriendinnnetje en "oud-collega's" en dan volgende week weer lekker op het platteland, lekker naar de korfbal, kippen en salades verkopen en natuurlijk heerlijk socialiseren met een ieder die je vreselijk gemist hebt.
    Wijfie houdt je haaks nog even de laatste dagen en tot gauw, dikke kuzzzzzzzzzzzz van ons drie uit de Kortenaer...

• 19 Januari 2007 - 18:36

7 nachjes slapen :)

• 19 Januari 2007 - 19:54

Anneleen:

Heyla Juut!

Ik ben die gezellige Nederlands-Peruaanse gast ook tegengekomen in Huanchaco. Grappig!! Charmeur, é?
    Ik verwacht je voor een lekker kopje koffie met Belgisch sjokolaatje!

Beso X

• 19 Januari 2007 - 20:45

Suzan:

Ja,ja de tijd vliegt. Inderdaad zoals Bi schrijft hoop ik voor je dat de wind iets minder is volgende week. Maar ja even lekker uitwaaien is ook niet vervelend.
    als ik de plannen hoor is jou weekend volgende week al aardig volgeboekt ;)
    Nou meid bij ons mag je voor de zuurkoolstampot komen met heerlijk unox worst!

geniet er nog effies van

kussssssss

• 20 Januari 2007 - 00:08

Mama:

Ik ga je mooie verhaaltjes nog missen!Ik moet afkicken van een soort mail-verslaving: elke ochtend FF de pc aan om FF te kaike en elke avond voor het slapen gaan FF kaike of er een verhaaltje van jou (en nu ook van Barbara) is. Soms op je site, soms een privémailtje, soms MSN. We hebben echt héél veel kontakt gehad, we weten (bijna) alles van je, mede dankzij je schrijftalent, want er zit niet een SAAI verhaal tussen. Dus in dit geval: Lang leve de computer, want met een briefwisseling had dit nooit zo goed gelukt. v.b.: Ik heb nu een vraag, ik tik die vraag in een mail en meestal heb ik binnen 1 of 2 dagen antwoord. Maar goed over een week stel ik een vraag en heb ik binnen 1 minuut antwoord, dat is geweldig, we kijken er naar uit.
    Zondag wordt de beloofde verwelkomingsappeltaart gebakken, je bed is opgemaakt en vrijdagavond staat er op het menu: boerenkool met worst.
    Doe Karin, Alanya en alle mensen die we kennen de groeten. X Papa en Mama

• 20 Januari 2007 - 10:25

Hannes:

He Juud,

Wat gaat een jaar toch snel he! Ga het helaas niet redden om je vrijdagochtend op de wachten. Buik begint nu toch beetje in de weg te zitten en bij twee uur in de auto is er een kleine die gaat protesteren. We spreken elkaar heel snel en geniet lekker van de boerenkool!

Liefs Hanneke

• 20 Januari 2007 - 17:09

Naomi:

Nog één keer een paar woordjes naar Tante Judith.
    Ik ben vandaag bij Jopa en Oma, mijn zussie is een beetje ziek, heeft heel veel vieze neusjes, maar nu slaapt ze wel lekker(ik denk dat ze vannacht Oma wel wakker houdt!!!!). Jij komt nu heel gauw naar de Bonnenlaan en dan weet je niet wat je ziet als je mij ziet. Spannend hé: ik loop en praat en dans (ik doe dan mijn papa na, dan weet je het wel) en als ik hier in bad ga, dan zit ik in het aanrechtputje (net als jij en net als T. Loes) (zegt Oma dan). Dat komt omdat ik niet in de badkamer wil.
    Nou tot vrijdag, goede reis, géén snoepjes van vreemde mannen aannemen! kus van Naomi

• 20 Januari 2007 - 18:16

Es:

Anti-frits-actie??? wel voorzichtig doen he..met m'n grote vriend (iiiiiieeeeeeeuuwwwww!). Holland is weer hetzelfde hoor!..op schiphol zag ik ineens dat mijn kleding toch wel wat versleten waren, vergeleken met de mensen om me heen...en ik heb het alleen maar koud..mensen die vragen of je op ski-vakantie bent geweest, alleen de witte kring om mijn ogen ontbreekt. Geniet van je laatste daagjes daar meid, en Ka, Alanya en de kids nog even een HEEEEEEELE dikke zoen! tot snel!! SMAK!

• 21 Januari 2007 - 03:16

Javier:

hola seguro que estas algo triste por que el este miercoles,abamdonas ayacucho ,pero no te preocupes ya que te encontras con todos tus seres queridos despues de un largo tiempo, solo te deseo lo mejor y recuerda que siempre te recordare lo buena que fuiste , hasta pronto un fuerte abrazo

• 21 Januari 2007 - 08:03

Barx2:

weet niet of je dit nog op tijd te lezen krijgt, maarruh.. wij redden het ook niet om je op te halen as vrijdag!!
    Sterkte met de reis, lieve zus.. Het welkom zal geweldig zijn.. Probeer daar echt van te genieten!
    Wij zijn twee weken later ad beurt.. Ook fijn.. toch?
    Liefs en toi toi..

Astrid:

Tja, nog 4 nachies....

• 22 Januari 2007 - 22:59

Margôt:

Nou Judith Het is toch wel weer snel gegaan achteraf. Je barre verhaen gaan we nog missen. Je hebt ons geweldig op de hoogte gehouden, leve de digitale snelweg en blij toe dat ik dit op m'n ouwe dag nog geleerd heb. Een goeie vlucht naar huis en alvast EET SMAKELIJK, BOEREKOOL MET WORST. Ik denk dat ik je de volgende keer weer eens echt spreek aan de Bonnenlaan. De kippen enz.enz. wachten ook weer op je maar ga eerst maar lekker van je thuiskomst genieten en even aclimatiseren. Het is hier nu min 1 graad. Dat wordt afzien meissie je denkt nog weleens terug aan de warmte. groetjes Margôt

• 23 Januari 2007 - 00:58

Marije:

Geniet van je laatste dag hier in Ayacucho, en natuurlijk heel veel plezier weer in het koude Nederland.
    liefs Marije

• 23 Januari 2007 - 06:24

Leen:

Is die koelkast ook weer in de lucht zodra jij Nederlandse bodem betreed?? Of was die vorig jaar al definitief overleden??

Trouwens....zaterdag stappen in Spetters.....?????????

Kuzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz Leen

ps zondag ben je van ons by the way.

• 23 Januari 2007 - 14:40

Fredy:

Dank je wel voor je berichtje. Yep, ik ook vaak met tranen, maar dan wel weer extra kracht om ze nóg meer te knuffelen, beter te luisteren en beter te weten waarvoor we het allemaal doen. Een heel goede reis. Jammer dat de diaree een gezellige afscheidsavond in de weg stond. Liefs en geniet van Holland!

• 23 Januari 2007 - 18:35

Brenda:

Spannend juud!! bijna weer op nederlandse bodem!! Onwijs leuk dat je weer terug komt!
    Ik ben ook zeker genoten van je reisverhalen,was super boeiend om te lezen en nogmaals....je moet wat doen met dit talent :)
    Gelukkig dat je zus nu op reis is anders had ik in de nachtdienst helemaal niets meer om te lezen!! ;)
    Juud, hele goede terugreis!!
    Liefs Brenda x

• 23 Januari 2007 - 18:45

Marianne:

Judith, we wensen je een vrijdag een gezellige aankomst op Schiphol en natuurlijk aan de Bonnenlaan.
    We hebben het afgelopen jaar erg genoten van al je verhalen en prachtige foto's, zo zijn wij ook een beetje in Peru geweest, want je hebt ons een goed beeld weergegeven.

groetjes Nico en Marianne

• 24 Januari 2007 - 03:09

Mama:

Over een paar uur vertrek je uit Ayacucho, misschien niet je leukste bustripje....ik weet niet of je onderweg(als je ergens overstapt en lang moet wachten) nog achter de computer kruipt, maar in ieder geval: goede reis! x Mama

• 24 Januari 2007 - 07:08

Bianca:

Juud goede reis em je komt in een lekker winters Nederland terecht. Het heeft zelfs hier al een beetje gesneeuwd. Kuzzzzzzzzzz Bianca

• 24 Januari 2007 - 14:03

Mama:

Het is nu 15.00 uur, bij jou 9 uur in de morgen, dus je zit 1 à 2 uur in de bus. Begin van de lange terugreis van ongeveer 42 uur, ik hoop dat je kan slapen en anders is het: kijken naar PERU.
    Tot overmorgen x Mama

Marleen:

oja zondag.... mmmmmmmmmm

• 25 Januari 2007 - 07:19

Wil Bronswijk:

Judith, bedankt voor al het werk dat je in Peru gedaan hebt en bedankt voor al je verhalen waarvan vele mensen hebben genoten, soms met een lach, soms met een traan maar telkens wel weer zo dat ik telkens je site opzocht om al je doen en laten te volgen. Alles bij elkaar je bent een geweldige meid!! Goede reis en welkom thuis, veel plezier aan de Bonnelaan, maar dat wel wel lukken!!

• 25 Januari 2007 - 07:59

Die Wil.....lief van je!
    Ik sluit me voor 100 % bij jou aan!

• 30 Januari 2007 - 19:45

• 30 Januari 2007 - 19:45