Twee werelden - Dos mundos - Reisverslag uit 's-Gravenzande, Nederland van Judith Fransen - WaarBenJij.nu Twee werelden - Dos mundos - Reisverslag uit 's-Gravenzande, Nederland van Judith Fransen - WaarBenJij.nu

Twee werelden - Dos mundos

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

01 April 2007 | Nederland, 's-Gravenzande

Mi amiga Karin heeft het mooi beschreven. Terug in Nederland, maar eigenlijk in twee werelden tegelijk. Ik woon weer in het bos in ‘s-Gravenzande, maar denk aan mijn Ayacuchaanse kamer met schreeuwende jongens op de achtergrond. Ik ben weer aan het werk, maar vergelijk stiekem de Nederlandse pubers met zakcomputers met de straatkinderen. Ik geniet van het Nederlandse eten, en besef dat ik de Peruaanse keuken echt niet mis. Ik fiets naar de korfbal en zie de voetballende knapen voor me op betonnen pleintjes in Peru. Ik kijk om me heen en verbaas me vaak over het feit dat elke centimeter hier georganiseerd lijkt.

Leven in twee werelden. Het leven oppakken in Nederland is een makkie, maar ondertussen zit er een totaal andere wereld in je achterhoofd. En dat is het moeilijke… Constant ben ik alles wat ik zie aan het vergelijken. Twee werelden met elkaar vergelijken die je niet met elkaar kunt vergelijken. KAPPEN Juud. Gewoon met het Nederlandse nu bezig zijn. Accepteren dat er een andere wereld is. Zoeken naar overeenkomsten is verwarrend. En daar moet ik mee stoppen.

Het leven in Holland oppakken. Werk helpt. Ik ben inmiddels aan de slag gegaan bij Haags Studiepunt waar ik pubers van 13/14 jaar help bij hun huiswerk. Hoewel deze kinderen alles hebben wat hun hartje begeert hebben ook zij behoefte aan een beetje aandacht. Ik moet soms nog wennen aan de afstandelijke manier van omgaan. In Peru was ik gewend om ook met fysiek contact de jongens te benaderen: een schouderklopje, een aai over de bol, even stoeien, handjeklap. Wanneer ik dit bij de Nederlandse pubers zou doen, zouden ze raar staan te kijken hahaha. Een enkele keer reageer ik nog in het Spaans op kinderen. Een automatisme van het afgelopen jaar: si of que?

En hoe kan ik die andere wereld in mijn hoofd en hart een rustig plekje geven. Werk voor Los Cachorros. Net zoals Ayacucho-vriendin Lieselot ben ik in het Nederlandse bestuur gegaan van de stichting waar ik in Peru voor werkte. Dé manier om op afstand betrokken te blijven met de straatkinderen. Dé smoes om elke week nog contact te mogen zoeken met Peru. Dé weg om rustig af te kicken van de intense belevenissen die achter me liggen. Mijn taak in het bestuur betreft de nieuwe vrijwilligers. Nieuwe kandidaten die naar Peru willen gaan komen bij mij terecht, zullen door mij voorbereid worden en gerichte begeleiding ontvangen om het werk goed te kunnen doen. Ik vind het geweldig leuk om zo keer op keer weer over Ayacucho te mogen vertellen.

En de Ayacucho-meiden? Ja, de ladies hebben elkaar al veel gezien. Karin, Jessy, Lieselot, Esther, Tine. We hebben al bij Karin op bed gezeten en thee gedronken; we zijn samen in de kroeg beland en schrokken van Nederlandse prijzen; Lies, Jessy en ik hebben een presentatie gehouden over het werk in Peru. En met Koninginnedag zullen we met de belgica’s erbij een reünie houden.
En ondertussen wordt Nederland gewoner en gewoner, word ik door het Nederlandse leven gezonder en gezonder (en lichter). Maar alles met de rijkdom van die andere wereld in het achterhoofd.

Liefs Judith
Ps: Onderstaand bericht is voor Peruaanse vrinden in Ayacucho

Hola amigos!
Lo que he escrito en holandes para ustedes, mis amigos en Peru. Vivo en Holanda, pero en mi mente en dos mundos. Vivo en Holanda, pero pienso tambien en Ayacucho. Trato comparar los dos mundos pero no se puede. Tan distinto es.
Hace un mes encontré trabajo, gracias a una amiga mia. Tengo que acostumbrar mucho, porque los jovenes los que ayudo son distintos que los jovenes de Ayacucho. Extraño la tranquilidad de Ayacucho. Hay mucho estress en Holanda y la gente no sabe descansar. Siempre está corriendo. Eso es lo que no me gusta. Lo bueno de Holanda es la comida. Me encanta comer las cosas holandesas. Jajajaja y además son mejores para mi salud...jaja ya he bajado algunos kilos.
Recien soy uno de los directivos de Los Cachorros. Me gusta hacer las cosas para Los Cachorros. Asi puedo seguir mi vida holandesa junto con mi experiencia bonita de Ayacucho. Voy a preparar los nuevos voluntarios que van a trabajar en Ayacucho. Me encanta contar las historias del año pasado. Asi puedo motivar a sus nuevos compañeros.

Las otras chicas, Lieselot, Jessy, Tine, Karin y Esther estan bien y ya hemos encontrado algunas veces. Proxima semana Jessy da una fiesta para su cumpleaños. Todos van alla. Pensamos mucho en ustedes!! Unas explicaciones de las fotos. 1. Mi deporte: hemos ganado un partido importante. 2. Yo, mi mama y mis sobrinas.

Espero que se vayan bien!
Besitos Judith

  • 01 April 2007 - 14:47

    Leen:

    He Juutje, heerlijk dat je weer wat op je site schrijft. Alleen het forum is altijd zo weinig om te checken. Was wel ff gezellie gisteren he?? Wel jou schuld als ik mijn kneedexamen niet red. Want ik had me voor genomen om te gaan leren. Maar dit was veel gezelliger. A.s. zaterdag weer?? Met een koekie op de bank en de lama's op tv??

    Kuzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz (tijd niet gedaan) Leen

  • 01 April 2007 - 18:12

    Bianca:

    Inderdaad Juud wel weer erg leuk een stukkie op je site te lezen, voeg ik je weer toe aan mijn vaste sites die ik even check. Want ja de laatste weken had je het wat af laten weten en rekende ik je niet meer tot de "harde kern".
    Maar goed je gisteren even kort gesproken, valt niet mee met zo'n kleine man om me heen om echt even te kletsen. Maar als je nog eregens tijd kan vinden en je hebt je foto's ingeplakt, dan moet je ze maar eens komen laten zien.
    Wel stoer dat hele Spaanse verhaal, snap er alleen geen snars van. Heb je dat nou allemaal in dat jaar van Gustav (hoe heet hij ook weer?) geleerd?
    Nou Juud zie je gauw wel weer Kuzzzzzzz

  • 01 April 2007 - 19:17

    Mama:

    Héél ouderwets om FF op je site te kijken en wat dat betreft was het voor mij ook echt afkicken; elke dag was het toch wel even checken of er een stukje was geschreven.
    Wij zijn natuurlijk blij dat Judith weer in onze buurt is, maar dat het niet allemaal makkelijk is, is wel begrijpelijk en dat was ook te verwachten.
    Daarom is het een mooi iets dat je die ervaring van dat jaar Los Cachorros goed gebruikt om hier in het bestuur te zitten. Jij weet waarover je praat en dan hoef je toch nog geen afscheid te nemen. Judith sukses met alles, met alle 2 de werelden. x Mama

  • 01 April 2007 - 21:56

    Karin:

    Amiga!Wat leuk, kan weer een berichtje op je site plaatsen, net zoals voorheen, lekker vertrouwd. Was weer heerlijk om je ff te spreken net en over alle Aya-dingen te kletsen. Vind het geweldig dat je je zo inzet voor LC, net zoals in Peru bewijs je ook nu weer dat je goud waard bent!
    En die 2 werelden, je zal er nog wel een tijdje tussen blijven schommelen, maar je vindt je weg er wel in.
    Ben nu aan 't borrelen met alle vrijwilligers, gezellig, maar nog leuker met jullie erbij...
    Liefste Juud, een hele dikke beso uit Aya en we spreken elkaar snel!


  • 02 April 2007 - 02:26

    Javier:

    hola tia ( se te ve muy bien con tu s sobrinos) estoy muy contento de que me envies tu pagina . espero que todo te vaya bien al ver als fotos me hizo recordar el tiempo que estuvite en ayacucho ,y fuimos a bailar muchas veces
    la verda estou muy contento de saber algo de ti . estuvimos conversando con marieke y ella me dijo que tienes historias muy bonitas, hooooooooo pienso que es de ayacucho . hasta pront un fuerte abrazo chaooooooooooo

  • 02 April 2007 - 02:29

    M´riek:

    Heey Judith,
    Lijkt me raar ja... weer terug zijn in Nederland...
    Ik moet er nog even niet aan denken... er is nog genoeg te doen hier in Ayacucho! Leuk dat je nog op je site schrijft... ook in het spaans (en ik snap het al helemaal! Hihihihi...) Javier is helemaal blij ermee... en heeft ons vol trots verteld dat er ook foto´s bij staan!
    Heel veel liefs... vanuit Ayacucho!

  • 02 April 2007 - 08:08

    Hannes:

    Tja het leven gaat hier en in ayacucho natuurlijk gewoon door. Maar volgens mij ben jij voor je zelf behoorlijk goed bezig om deze twee werelden een plekje te geven!
    Liefs Hanneke

  • 02 April 2007 - 15:49

    Javier:

    hola judit estoy muy contento que estes trabajando en la junta directiva de los cahorros , espero que con la experiencia que tuviste , puedas coseguir muchas voluntaerias para trabajar con los noños. hhaaa se que te reuniras con jessy por su cumpleaños saludale de mi pate con un fuerte abrazo
    espero que se diviertan mucho hasta otro día.
    las fotos de tu pagina estan bonitas, qwue tengas siempre buen día chaoooooooo

  • 03 April 2007 - 09:59

    Liesje:

    Hey there partner in crime (again!). Spreek je zeker weten snel weer ;) Beso

  • 03 April 2007 - 11:42

    Frederique:

    Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Eindelijk. You did it. Mijn God wat ben jij veel afgevallen (supergoed!). Hahahaha en ook wit geworden, wordt tijd dat het zomer wordt in Nederland. Gaat het volgende stukje over je liefdesleven? Zoals je weet is dat voor iedereen (!!) ook heel interessant. Oh ja, wanneer heb je een date met de sportleraar? Niet meer uitstellen he? Ciaoooooooo, liefs uit Ayacucho!

  • 04 April 2007 - 00:56

    Yessica Palomino:

    hola judith que alegria que estes biem y que todo siga muy biem siempre cuidate besos

  • 04 April 2007 - 18:37

    Jessy:

    Heej Lieve juud!!

    Eigenlijk zijn we heel rijk dat we alle 2 de werelden kennen he?! Tis niet altijd makkelijk omdat je er altijd eentje mist. Maar je weet wie je dan kan bellen, mailen, msnen of opzoeken. Wij zullen er ,hoop ik, altijd voor elkaar zijn om het nog eens over die mooie tijden te hebben in dat mooie stadje met die mooie kinderen.

    We zorgen er gewoon voor dat we hier weer verdergaan met mooie herinneringen maken en dat is vorige week goed gelukt he?! Frederique no te preoccupes: judith had de smaak te pakken in utrecht. Nou ja...over smaak valt nog wel wat bij te stellen pero ella tenia mucha suerte con gente desde un otro pais. Entiendes?! Nee hoor juud, grapje we waren ons gewoon aan het orienteren...

    Ik zie je zaterdag, wie weet kunnen we even town in, ik wil graag nog even langs die vriendelijk jassenman. Zal ik knakworstjes voor je halen??
    of doe je alleen aan groenvoer??

    Lieve Juud, weet zeker dat je jouw weg vindt al heeft het voortaan ook een heel mooi zijpad.

    Tot zaterdag,
    Ben ik dan een vrouw met die leeftijd?
    xx Jessy





  • 05 April 2007 - 13:01

    Fredy:

    Hey Jessie, no entendi de cual pais. Y aangezien Judith no me informe NADA (que mala), tu tienes que escribirme. Y no estamos chismeando, porque lo hacemos para ayudarla: en serio! Pero Jessie, sabes, estoy tambien desilusionada, alguien guapo la invitó para una cita y sabes que ella contestó? "Ahora no, en unas semanas posiblemente". Y este hace mas que 3 meses. Ai ai ai. Jessie? Pone Judith diario su trainingspak? Ai ai ai..... ciao desde Ayacucho donde hay ahora un monton de gente para Semana Santa.

  • 05 April 2007 - 15:53

    Klusjuf:

    Ohhhh, ik weet het! Ik zit er midden in. Maar wat ik niet mis, is dat niemand meer voordringt is de winkels, dat ze gewoon op hun beurt wachten en normaal iets vragen...Geen, Rapido, corre,corre y presta me! Maar voor de rest...Mijn jongens ohhhhhh....

    Kus en tot zaterdag.
    Karin

  • 08 April 2007 - 17:41

    Karin:

    JAaa, heb de processie gezien! mn voeten eraf gedanst, de laatste uurtjes meer als zombies rondgelopen, maar het was zeker het wachten waard.
    Heeft jouw avond nog een extra "dimensie" gekregen? ;)
    Besito

  • 13 April 2007 - 19:26

    Fredy:

    Juud!! Alles goed?

  • 14 April 2007 - 02:51

    Marcelina:

    hola yudith como esta todos estamos tranquilos aquí en ayacucho y muchas gracias por el mensaje ymuchos saludos por parte de mi familia para todo tu familia.

  • 15 April 2007 - 00:32

    Gustavito:

    Que tal me alegra mucho verte con tu familia muy contenta, espero que no te olvides de Ayacuchito. Si, es cierto has bajado unos kilitos jajajaja.......
    Bueno, espero que todo te vaya bien. Tus sobrinas son lindas.

  • 15 April 2007 - 19:46

    Los Tres Hermanitos:

    Volveraaaaaaaas.... snik snik

  • 23 April 2007 - 01:05

    Javier:

    Saludos y espero que todo te salga de maravilla aun cuando exista dificultades
    se que podras salor siempre adelante. un fuerte abrazo , chaoooooooooo

  • 03 Mei 2007 - 20:35

    Mama:

    Gôh, al dat spaans, ik kan het niet meer volgen. Groetjes Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Een jaar in Ayacucho, Peru. Een jaar leven in een andere cultuur. Een jaar werken met straatkinderen. Het begon met reisje Guatemala, een jaar Peru volgde, een weerzien een paar jaar geleden. En nu een reis via Argentina en Bolivia met wederom Ayacucho als eindbestemming. Fijn!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 552
Totaal aantal bezoekers 206431

Voorgaande reizen:

10 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Argentina Bolivia Peru

20 Juli 2009 - 10 Augustus 2009

Weerzien Peru

26 Januari 2006 - 26 Januari 2007

Een jaar Peru

Landen bezocht: