Ter illustratie - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Judith Fransen - WaarBenJij.nu Ter illustratie - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Judith Fransen - WaarBenJij.nu

Ter illustratie

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

11 November 2006 | Peru, Ayacucho

´Zie je daar die oude man, graaiend in een vuilnisbak,
Zoekend naar iets bruikbaars voor in zijn oude plastic zak.
Net iets teveel mee gemaakt, waardoor die dakloos is geraakt,
Praat in zich zelf, over hoe het vroeger was.

Loop even met me door de stad, en kijk wat er gebeurt op straat,
Dan zul je zien dat het met jou zo slecht niet gaat.

Zie je daar dat meisje, ze is net zeventien,
Heeft nu al zo'n tien jaar, haar ouders niet gezien.
Muurtje om zich heen gebouwd, omdat ze niemand meer vertrouwt,
Vraag je haar wat liefde is, dat noemt ze jouw de prijs.

Loop even met me door de stad, en kijk wat er gebeurt op straat,
Dan zul je zien, dat het met jou zo slecht niet gaat

Zie je daar die oude vrouw, die rustig voor de regen schuilt,
Deze bui is minder dan de tranen die zij heeft gehuild,
Die vroeger een gezin bezat, maar later klap op klap gehad,
Nu sjouwt ze haar verleden, in een zelf gemaakte tas.

Loop even met me door de stad, en kijk wat er gebeurt op straat,
Dan zul je zien, dat het met jou zo slecht niet gaat.

Zie je daar die jonge man, hij is bijna al zijn tanden kwijt,
Hij beet zich stuk op het vergif van deze tijd.
Elk uur een marteling, altijd zoekend naar een ding,
Kruipt eens per dag, door het oog van de naald.

Ref:
En dan zeg jij, dat je eenzaam bent, omdat het even tegen zit,
Loop even met me door de stad, en kijk wat er gebeurt op straat,
Dan zul je zien, dat het met jou zo slecht niet gaat.´

Guus Meeuwis - Op straat (The streets of London)

Nee, ik was geen Guus-fan. Maar als een amiga twee cd´s van de beste man opstuurt en je hebt af en toe een ik-wil-even-naar-huis-moment, dan is Hollandse muziek heerlijk. En ja, dan word je stiekem toch een beetje van fan. Bedankt amiga! Bovenstaand liedje is van toepassing op de situatie van straatkinderen: wij denken wel eens dat we eenzaam zijn, maar als je het vergelijkt met straatkinderen....

Muziek om het een en ander te kunnen illustreren. Ook met filmmateriaal kunnen we ons werk verduidelijken. Misschien kent u de documentaire van het Nederlandse tv-programma Netwerk over Los Cachorros. Via internet kunt u het nog eens bekijken op www.netwerk.tv. Het lijkt ingewikkeld, maar u kunt gewoon klikken op de volgende link:

De documentaire van Netwerk

Sinds kort zijn er nieuwe beelden. Collega-vrijwillister Esther heeft filmpjes opgenomen van straatkinderen bij Los Cachorros en daar is een film van gemaakt. U krijgt een indruk van Ayacucho, een beeld van het opvanghuis en kunt bijvoorbeeld het hol zien waar onze kinderen slapen als ze niet bij ons zijn.
Het duurt even voordat de film is opgeladen. Klik op de volgende link:

De Film van Los Cachorros
is te bekijken op deze website.

Graag horen wij uw reacties op het filmpje!

• 11 November 2006 - 15:52

Suzan:

Ook guus is hier in huis en daar staan wel meer mooie nummers op.
    En heb je al veel ik-wil-naar-huis momenten?
    En schiet nu toch al aarig op,voor je het weet is het januarie

Maar Juut krijg je nog hollands bezoek? Er zijn bij de club namelijk verkeerde shirts bedrukt met de verkeerde kleur en nu wil het geval dat die op de nominatie staan om te worden weg gegooid.
    Ik stelde voor om de nieuwe shirts maar naar jou te sturen zodat jij daar vast een groep kids vreselijk blij kan maken.
    Een mandje en een bal er bij en je speelt het oud hollandse spel "korfbal"
    ;)

• 11 November 2006 - 17:23

Loes:

Zo Juud, dit is heel mooi zeg. Ondanks dat Guus ook niet mijn grote idool is, is dit toch wel een verschrikkelijk goed stuk!! Ik ga morgen die film bekijken. Nu even uiteten en daarna op stap met de meiden! Dag grote zus xxx

• 11 November 2006 - 17:52

Mama:

Ik heb niet veel van die eenzame momenten, maar iedereen heeft wel eens een dip en dan zal ik denken aan dit lied van Guus. Bedankt voor je wijze les......

• 11 November 2006 - 21:31

Klusjuf:

Ik ben ook van Guus gaan houden.
    Zullen wij lid worden van de guus fanclub. I love Guus... Ik wil een poster en een t shirt met zijn foto.

Niemand zei dat het eenvoudig zou zijn....Er was een donder een bliksum een slag toen ik je zag... Zolang er mannen zijn om mee te dansen...

Lieve Guus, als jij dit leest(Je weet maar nooit) Ik hou van je!

Liefs van Karin de klusjuf uit Peru. www.klusjuf.waarbenjij.nu

• 12 November 2006 - 08:16

Leen:

Originele van Leonard Cohen is mooier hoor. Idd the streets of London.

"So how can you tell me you're lonely. And say for you that the sun don't shine......." Maar ik moet toegeven dit geeft je geen "holland gevoel"

• 12 November 2006 - 14:35

Margreet:

Juut, die film is echt geweldig om te zien. Zonder in emotionele clichés te willen vervallen: om stil van te worden... xx

• 12 November 2006 - 19:35

Mama:

Leuke filmpjes, en ook duidelijk, vooralvoor ons omdat wij in die straten hebben gelopen. Goed gedaan, van die Esther!

• 14 November 2006 - 17:15

Liesje:

.. je moet als oud-mede-collega niet naar de filmpjes gaan kijken na 3 cocktails (= emotie!). Dikke kus voor Evertje, het arme schaap in het ziekenhuis.

• 15 November 2006 - 00:58

Ivo:

Is het origineel niet van Ralph McTell? Niet zeker. Maar een geweldig mooie film en het geeft een goede indruk over jullie werk en de kinderen.
    Met complimenten,
    Ivo