Vrouw zoekt Boer - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Judith Fransen - WaarBenJij.nu Vrouw zoekt Boer - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Judith Fransen - WaarBenJij.nu

Vrouw zoekt Boer

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

07 November 2006 | Peru, Ayacucho

Tuindersdochter op pad. Maar als je vader bij elke koe stilstaat en 23,5 uur per dag in de buitenlucht vertoeft, is boerendochter ook een goed woord. Boerendochter mocht gisteren een dag meelopen met Solid. Een Belgische organisatie die op landbouwgebied de Peruaanse boeren verder probeert te helpen. Oude herinneringen kwamen bovendrijven bij het zien van dit werk: kleine kinderen spelen op het land tussen de gewassen (erwten of aardappelen), blaffende honden en jonge katjes, hardwerkende ouders in de buurt. Vrouw zoekt Boer, maar dan een beetje anders (Ik ben benieuwd hoe de finale van Boer zoekt Vrouw op de Hollandse tv is afgelopen. Boer Joris van vorig jaar was in ieder geval heel gezellig bij radio 3fm)

Ik hoor de tuinders en boeren onder u zich afvragen wat een stel blanken kunnen betekenen in Peru? De boeren zelf weten toch als geen ander hoe ze hun land moeten bewerken? Wat weten Westerlingen nou van telen in de bergen, en dan op zulke grote hoogte? Solid werkt samen met de Peruaanse organisatie Tadeda, die de schakel (of tolk) vormt tussen de blanke westerlingen en de Quechua-bevolking. Het doel van de projecten is het vergroten van de opbrengsten van de boeren. Daarbij zijn twee aandachtspunten van belang. Ten eerste kennisoverdracht. De zeer arme boeren hebben geen centen om mee te gaan met de nieuwste uitvindingen. Daarnaast hebben ze geen opleiding genoten, waardoor ze zich niet ontwikkelen. Waar Nederlandse boeren en tuinders door documentaires op tv of een lidmaatschap op het tijdschrift ´boerderij´ op nieuwe ideeën worden gebracht, staan de meeste Peruaanse boeren stil. Ze gaan al jarenlang (misschien wel eeuwenlang) op dezelfde manier te werk. Doel van Solid is de boeren aan het denken zetten over hun werkwijze. Kennisoverdracht over bemesting, besproeiing, bestrijdingsmiddelen en andere details van de erwten- of aardappelenteelt. De boeren hebben wel eens van bemesting gehoord, maar hebben geen idee hoe het werkt, op welk moment ze het beste moeten mesten. Met behulp van microkredieten kunnen de boeren bestrijdingsmiddelen kopen. Daarbij leren ze het belang van het juiste middel op het juiste moment. Wat nu nog vaak gebeurt, is dat de boeren spul gebruiken wat ze toevallig thuis hebben liggen. Daarnaast krijgen de boeren handige, praktische tips. Bijvoorbeeld dat het beter is om de erwtenplantjes langs stokken en draadjes te laten groeien, zodat ze meer opbrengen (zie foto).

Het tweede aspect betreft het sociale verhaal van boeren. Organisatie. Met hulp van Solid is een irrigatiesysteem gebouwd, maar dat moet ook beheerd worden. Onderhoud, waterverdeling, een reglement om waterdiefstal te voorkomen. Organisatie, iets waar Peruanen nog weinig brood van hebben gegeten. Daar hoort ook de organisatie van de teelt zelf bij. Van te voren een planning maken, laten zien hoe kosten en baten van een teelt bijgehouden kunnen worden.

Arme Peruaanse boeren helpen. Een mooi idee, maar niet eenvoudig. Een aantal moeilijke vraagstukken. Boeren die gewend zijn alleen voor hun eigen familie genoeg te verbouwen, waarom produceren voor de grote markt.....Peruaanse organisatie Tadepa die de boeren een onrealistisch droombeeld voorhoudt..... Boeren die adviezen in de wind slaan: aangeven dat er NU gemest moet worden en sommigen komen drie weken later pas in actie..... Boeren die de bijscholingsactiviteiten en vergaderingen niet bijwonen..... Kennis van ´bovenaf´ opleggen zonder echt in gesprek te gaan met de boeren, waardoor de informatie niet overkomt....

Vrouw zoekt Boer. Voor mij een totaal andere wereld. Op het platteland een dag lang in de buitenlucht. Gezellig bij de Quechua-mensjes thuis in hun lemen hut. Bij een kampvuurtje kregen we kruidensoep en aardappels te eten! En ondertussen was de teelt onderwerp van gesprek. Voor Westlandse tuinders onder u: een beetje in de trant van ´Hoe zijn de prijzen aan de klok?´

Pap, ik heb geprobeerd de juiste vragen te stellen. Ik heb geprobeerd om met een Hollands boerenoog naar de gewassen te kijken, maar ik vrees dat ik veel over het hoofd heb gezien. Misschien moet je toch nog een keer deze kant op komen.....

Liefs Judith

  • 08 November 2006 - 07:01

    Bianca:

    Juud ik mis wel dat schattige mutsje, 25 jaar later. Maare zat er niet een leuke boer voor je bij... En ik weet de uitslag wel van boer zoekt vrouw Hans - Anneke, Martijn - Marlies, Dirk-Jan - Merel Gerrit - Eva en Jochum - Marieke Een tip: kijk op boezoektvrouw.nl of kijk de afleveringen op uitzendinggemist.nl, als je daar tijd voor hebt natuurlijk. Nou Juud ik ga even naar de bakker, brood is op dus moet weer nieuw komen. Veel plezier weer deze week en tot horens, liefs Bianca

  • 08 November 2006 - 08:02

    Inge:

    hej judith,
    alles goed met je ginds? lijkt van wel op de foto's!
    heel fijn om via jouw verslagje en foto's een beetje te horen hoe het gaat met de erwtenteelt enzo in Sulluhuaylla! van op foto's te zien ben ik onder de indruk van het groeien van de erwten ginds..al loopt zeker niet alles even vlot en super. Ik mis het toch wel..
    hou je goed he!
    liefs, inge

  • 08 November 2006 - 08:29

    Hannes:

    Hoi,

    Finale was idd spannend, maar er zijn leuke koppels uitgekomen. Volgend jaar doe jij ook mee???

    Liefs Hanneke

  • 08 November 2006 - 08:47

    BIanca:

    Misschien een nieuw programmavoorstel bij de KRO
    BOERIN ZOEKT MAN
    En dan moet het met dat schattige mutsje van 25 jaar geleden zeker lukken ;)

  • 08 November 2006 - 10:38

    Mama:

    Heel mooi en heel LEUK verhaal. Ik was helemaal ontroerd toen ik jou in de sladoos naast Papa zag zitten(en wat was je vader daar nog lekker jong!) Ik word wel moe als ik aan het werk van toen denk (in dat zand rijden met een bandenwagen vol met dozen sla en dan begon je 's nachts....en dan de hele dag doorgaan en nog opschieten ook).
    Ik vind het toch wel een heel goed project, SOLID, dat kan tenslotte een keer resultaat opleveren. In Peru zijn de eerste kinderjaren ook tussen de boeren op het land en jouw eerste kinderjaren waren ook in de kas tussen je ouders in. Ik herinner me zelfs dat je in de box lag tussen de radijs en als ik dan weer een paar meter had gedaan, schoof ik de box ook een paar meter op. dan was je weer lekker dichtbij. Nu ben je iets verder weg; 15 uur vliegen en dan nog 10 uur in de bus. Maar goed, het zou ook een beetje vreemd zijn als je op deze leeftijd nog de hele dag tussen je ouders zou zitten.
    Ik denk dat het ook voor jou een mooie en leerzame dag was, lekker buiten in een prachtige glooiende omgeving. x Mama

  • 08 November 2006 - 15:53

    Jessy:

    Heej lieve Juud,

    Weer iets geleerd en gezien, dat houdt echt niet op bij jou he?!!Hoop dat het met solid ook goed gaat. Het lijkt me een hele zinvolle organisatie.
    Gelukkig zijn er iig wel groenten daar ipv alleen maar de godganze dag koolhydraten naar binnen te hoeven werken...

    Tja, misschien moet je je inderdaad inschrijven voor een leuke boer....dan doe ik met je mee.
    Dikke knuffel uit een oud utereg!!!
    xx Jessy
    ps heb laatst nog perufilmpjes gezien die het eindelijk doen...je kan mooi zingen...en wat een tekst!

  • 08 November 2006 - 18:02

    Liesje:

    Kan helaas je fotos niet zien nu.. Maar heb je wel op msn gesproken!! Én met mijn schatjes Jhonny en Ever!! Mis jullie.
    Liefs, Lies

  • 08 November 2006 - 18:17

    Fredy:

    Als het geweldige idee 'boerin zoekt man' ooit uitgevoerd gaat worden, verwacht ik uitgenodigd te worden om te presenteren. As you know ben ik de aangewezen persoon om te koppelen, het is bij jou ook (bijna) gelukt. Heb je trouwens nog contact met die Victor? Of was hij toch iets te vrouwelijk? Leuk om met Solid mee te gaan, he, en zeker als lieve Nora je 'begeleidt'. Oh ja, bedankt voor je bericht over in bomen klimmen enzo, hopelijk zijn er geen Mama Alice website bezoekers die snappen wat jij bedoelt... ahum. Ciao en beso!

  • 09 November 2006 - 20:18

    Margôt:

    Hallo Judith
    Ja ja, de manier om je vader misschien nog een keer bij je op bezoek te krijgen. Toen ze er waren wist je dit allemaal nog niet. Misschien kan hij een 'WERKBEZOEK'organiseren. Zo op de foto's te zien ziet het er behoorlijk groen uit en als het nu ook nog te eten is, so what. Ik denk dat er nog heel veel voorlichting nodig is om het allemaal als handel te gaan zien en anders importeren ze de spullen maar uit Holland, hier moet ook de pijp blijven roken. Sterkte met alles en veel plezier als je grote zus op bezoek komt.

    groetjes Margôt

  • 10 November 2006 - 04:29

    Leen:

    Joy to the world......

  • 10 November 2006 - 16:45

    Judithinperu Zelf:

    Leen, nu snap ik je reactie pas. Amiga Olga in Holanda is bevallen van meisje Joy....en ik zit heel ver.... kZit te stuiteren op m´n stoel...

  • 10 November 2006 - 20:38

    Leen:

    Zit ook best ver weg hoor. Ik heb Ollie nog niet gesproken. Maar ik hoor zo ie zo morgen ff van Bouk wat voor een schatje het wel niet is. En dan snel zelf ff die kant op.

    Maar ik kon het niet laten om ff een hint neer te knallen. Vind het wel een super mooie naam. Helaas is het geen leonie geworden. Maar ach, toch niet genoeg gedoneert denk. Er zal de komende dagen (lees kerst) een hoop over dit grietje worden gezongen.

  • 10 November 2006 - 20:39

    Suzan:

    zo Leen lang over nagedacht?
    Nou Juut verder weinig toe te voegen,de unox worst was heerlijk ;)

  • 10 November 2006 - 22:31

    Mam, Broer &zussen:

    Juud !!Waar ben je nou?? We hebben je wel gemist hoor.. Echt HEERLIJK gegeten bij Chantal en Erik.. Rondleiding gehad.. Errug leuk..!! En we zijn natuurlijk nog lang niet uitgepraat.. Daarom nu nog maar een borrel.. Mama wil met jou daar gaan eten in februari.. Dat zal wel wennen zijn dan.. die luxe!! Goed lieverd; ik spreek je ws gauw wel (ook eigenbelang.. hihi). Bijzonder he.. :wij zo met ons vieren mailend naar jou, op de Bonnenlaan.. (Joop/papa is kaarten)
    Nou, jij bent er ook heus wel een beetje bij hoor!
    Liefs van ons allemaalX.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Een jaar in Ayacucho, Peru. Een jaar leven in een andere cultuur. Een jaar werken met straatkinderen. Het begon met reisje Guatemala, een jaar Peru volgde, een weerzien een paar jaar geleden. En nu een reis via Argentina en Bolivia met wederom Ayacucho als eindbestemming. Fijn!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 206553

Voorgaande reizen:

10 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Argentina Bolivia Peru

20 Juli 2009 - 10 Augustus 2009

Weerzien Peru

26 Januari 2006 - 26 Januari 2007

Een jaar Peru

Landen bezocht: