Een goede bekende - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Judith Fransen - WaarBenJij.nu Een goede bekende - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Judith Fransen - WaarBenJij.nu

Een goede bekende

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

26 Juli 2009 | Peru, Ayacucho

´Weet je, profesora, laatst vroeg ik me af of je ooit nog eens zou komen...´ Slik, slik, slik. Een stoere puber, een grote jongen, bijna een echte vent zit naast me en laat droogjes dit zinnetje vallen. Het is Victor. De straatjongen waar ik drie jaar geleden een zwak voor had gekregen. Het is de jongen die vanwege brandwonden in zijn knieholte in het ziekenhuis kwam. Ik zat destijds aan zijn bed. Victor is één van de redenen waarvoor ik graag naar Ayacucho wilde terugkeren. Totaal onverwacht staat hij voor mijn neus.

Het plan was om even hoi te zeggen bij Frederique, de oprichtster/ coördinator van Mama Alice. Het nieuwe onderkomen van deze organisatie ken ik nog niet en daarom moet ik even zoeken. Als ik de juiste deur heb gevonden, bel ik aan. Ik hoor de bekende stem van Frederique. Ze doet open en een warm welkom volgt: ´Aah Judith en weet je wie hier is???´ Voor ik het doorheb, rent er een jongen joelend van de trap. ´Profesooooora´, een dikke kus, een abrazo. Zomaar ineens Victor. Ik wist dat hij regelmatig bij Mama Alice komt, maar had niet bedacht dat dat vandaag ook het geval zou kunnen zijn. Frederique vertelt dat hij thuis slaapt en overdag hier te vinden is.
Victor en ik gaan boven op het dak zitten in het zonnetje en kletsen bij. Hij vertelt trots dat hij in oktober in de timmerwerkplaats wil beginnen. Ik vertel dat ik in Holland ook profesora ben geworden. Hij vertelt lachend dat hij soms wel één of twee vriendinnetjes heeft. Ik vertel dat ik tegenwoordig een eigen appartementje heb. Hij vraagt hoe het met de andere profesora´s in Holanda is. Ik vraag hoe het met zijn brandwonden en littekens is Meneer laat zien dat de wond inmiddels wel dicht is. Gelukkig.
Stilte. Stilte. Ik denk dat we allebei denken aan de leuke momenten van een paar jaar terug.

De volgende dag sluit ik me aan bij de groep straatjongens. Allemaal pubers vanaf 15 jaar. Stoere macho´s, de een heeft nog grotere verhalen dan de ander. Als ik goed kijk, herken ik een paar gezichten. Jonathan bekijkt me even en weet dan weer wie ik ben. Rubizel herkent me direct, maar kan niet op m´n naam komen...´Oooooh profesora, wat was je naam ook alweer!!!!´ Effer is verlegen of voelt zich te stoer om leuk te doen. Een beetje kerel gaat natuurlijk niet lief en leuk reageren op zo´n gringa..haha.
Victor had gezegd dat hij er ook bij zou zijn, maar hij is er nog niet. Waar hangt hij uit? De jongens wassen hun voeten en doen voetbalschoenen aan. We staan op het punt om naar een voetbalveld te gaan en dan gaat de bel. Even later loopt Victor verwilderd binnen. Heel vluchtig geeft hij mij een zoen. Snel duikt hij de keuken in. Ik hoor hem stoer kakelen met de andere jongens en zie hem snel eten in zijn mond proppen. Frederique komt achter hem de huiskamer binnen. Ze zegt in het Nederlands dat Victor haar net verteld heeft dat hij gedronken heeft. Hij schaamde zich daarvoor en wilde mij niet onder ogen komen. ´Jaaaa, ze gaat natuurlijk ruiken dat ik wat op heb´. Ik had niets geroken, ik vond alleen dat hij weer ouderwets druk en wild binnen kwam stormen. En ja, nu ik wat beter kijk, staan zijn ogen ook wat loddig...

Onderweg naar het veld loop ik bij hem in de buurt. Hoewel de jongens te stoer zijn om direct gezellig te doen met deze gringa, hoor ik Victor een oud verhaal vertellen aan zijn makkers. Soms kijkt hij me even aan. ´Weet je nog, profesora, toen we een dagje weggingen en dat jij toen heel hard schrok van een ezel???´ ´Weet je nog, dat we samen je kamer hebben opgeruimd?´

Even later. ´Profesora, je doet toch wel mee met voetballen he?´

(Let op! Bij dit bericht twee korte filmpjes. Een filmpje van 2006 en een filmpje van nu)

  • 27 Juli 2009 - 06:18

    Mama:

    Zelfs hier in Holland weten we nog wie Victor is, dat was toen zo aangrijpend. Gelukkig is het goed gekomen met zijn been, je moet er niet aan denken wat er met hem zou zijn gebeurd als er destijds niet was geholpen door Los Cachorros...
    Leuk om hem dan weer te zien en leuk dat hij je nog goed kent (en wil kennen!)
    Heb je de meeste jongens van toen intussen al terug gevonden?
    Mooi filmpje van Ayacucho; het geeft een duidelijk beeld van het straatsfeertje daar.
    Hier is het maandagochtend, de Toer de France en het Spektakelfeest is achter de rug. Het Westland gaat zich deze week druk maken voor het Varend Corso, Coby en ik gaan de voorbereidingen doen voor het afscheidsfeestje voor alle vrijwilligers die geholpen hebben met het schoonmaken van het schaatsmuseum(dat is a.s. woensdag) en zo zijn we weer een week verder.
    Jij gaat beginnen aan je 2de week. Geniet ervan.
    x papa en mama

  • 27 Juli 2009 - 06:32

    Mama:

    Nog wat vergeten:
    Zaterdag in Maasdijk heel veel vriendjes van jou van de korfbal gezien. Alvast de groeten van Marleen v.d. Beukel en Ferry riep over heel veel hoofden:"Mis je d'r al?"
    Dat was het.
    Liefs mama

  • 27 Juli 2009 - 12:57

    Barx2:

    Mooi verhaal weer meis,
    dan maken wij maar weinig mee hoor!
    heb vanmorgen de laatste callas (van dit seizoen)gebost en de schuur daarna uitgebreid schoongemaakt... nou nou.. Gelukkig kan ik mo weer naar het ziekenhuis, kijken of ik daar misschien wel wat mee kan maken! Leuk die foto's.. ennuh.. niet verliefd worden hoor..
    Peru is ECHT te ver weg!
    ;) Take care..
    X Barx2

  • 27 Juli 2009 - 13:43

    Zusje:

    Juud!!! Die Victor zeg. Super om te lezen dat het dan gelijk zo vertrouwd is. Je bent helemaal in je sas volgens mij. En inderdaad niet verliefd worden he :). Doe dat dan maar gewoon hier, is beter :). Veel plezier met je kids!! Kus van mij

  • 27 Juli 2009 - 20:31

    Joan:

    He juud,

    Wat een mooie verhalen weer van je dat ben je nog niet verleerd!! Wat gaaf hi dat je er weer ben en zoveel oude bekende weer ziet nou meid geniet ervan voor je het weet ist weer voorbij!! Veel plezier nog liefs jo

  • 27 Juli 2009 - 21:32

    Kristina:

    Geniet je er nu niet dubbel en dik van dat jij het weer bent die reisverslagen schrijft? Ik vind het in ieder geval fijn om te lezen!

    tot straks
    Kristina

  • 28 Juli 2009 - 07:32

    Jen:

    Hey Juud,

    Wat super om dit allemaal weer te lezen. Toch wel andere verhalen dan dat je een jaar geleden schreef, allemaal nieuw en spannend. Nu toch wat vertrouwder, gelukkig! Geniet ervan!

    Xx Jen

  • 28 Juli 2009 - 09:30

    Jessy:

    Bedankt dat ik nu ook weer een beetje in Ayacuho ben!!! Ik geniet van je verhalen.
    Geniet jij nog van alles daar en heb nu al zin strax live je verhalen te horen. Geef je iedereen dikke knuffel en vooral Alanya.xxxx

  • 29 Juli 2009 - 09:14

    Liesje:

    Te gek. Terug thuis wil ik alles horen. Dikke kussss (ps. word maar lekker verliefd hoor, ik zou het supergeinig vinden als het nu in één maand wel lukt! Als Fredy zich er maar buiten laat. hihi)

  • 29 Juli 2009 - 11:12

    Zusje:

    Nee Lies, das geen goed plan!! Ik wil m'n grote zus niet kwijt!!!!!!!! :)

  • 29 Juli 2009 - 18:53

    Marjolein:

    Hoi Juut,
    Wat een verassing dat je weer in Peru bent! En je verhalen zijn alweer heel mooi. Zelfs ik herken namen en verhalen :)
    Geniet ervan! En ik zal je volgen.
    Liefs Marjolein

  • 29 Juli 2009 - 19:10

    Judith:

    Hola! Echt leuk dat je zoveel stukjes schrijft, en super om die video van Aya te zien! Ik ga trouwens naar je luisteren... Heb mn baan opgezegd en ga in november op vakantie naar Peru:) xx

  • 29 Juli 2009 - 21:25

    Inge:

    Heerlijk even weg te dromen zo met jouw verhalen...leuke filmpjes ook! Morgen ga je alweer weg uit Aya toch? Kijk dan vanavond en morgen nog maar een keer extra goed om je heen...X

  • 29 Juli 2009 - 23:17

    Fredy:

    Vertrek je morgenavond? Zin om nog samen iets te eten? Een laatste kans om verliefd te worden in Ayacucho, want hier zijn ook zoooo veel leuke mannen. Ahum. Als ik je niet meer zie: geniet van alles, van je reizen, van het spaans spreken, van de mooie tradities, het weer en de mensen. Liefs!!!

  • 30 Juli 2009 - 10:04

    Mama:

    Goede reis naar het noorden van Peru en GENIET.....nog 1,5 week.
    x mama

  • 30 Juli 2009 - 15:12

    Jette:

    Heeey Judith,

    Superrr dat je nu gewoon in Aya bent!! Leuk om je belevenissen te lezen. Geniet van je laatste dagje Aya!!

    Liefs,
    Jette

  • 02 Augustus 2009 - 10:04

    Zusje:

    Thanks, heb m'n voicemail afgeluisterd Juud!! Hoe gaat het nu met je? ik hoop natuurlijk helemaal het vrouwtje!!!!!! Geniet!

    X

  • 02 Augustus 2009 - 15:32

    Charlotte:

    Hee juud! Ik wist helemaal niet dat je terug ging joh, wat gaaf en wat leuk dat je weer kinderen tegen komt die je toendertijd hebt geholpen. Nog heel veel plezier, geniet er nog van. Groetjes Charlot

  • 02 Augustus 2009 - 19:42

    Zusje:

    Een groetje van Dirk :)

  • 04 Augustus 2009 - 06:41

    Naomi En Anouk:

    Wij zijn vandaag bij Oma Cariny. en wij lezen jouw verhaal over Peru en dat je daar al je oude vriendinnetjes en vriendjes hebt gezien.
    Dat vond je zeker wel fijn?
    Wij gaan dadelijk naar de trampoline en wij sturen jouw een hartje, maar dat moet Oma eerst opzoeken op de computer.
    Even kijken of het lukt. deze zonnetjes zijn ook voor jou
    (deze hartjes en zonnetjes heeft Naomi ingedrukt en Anouk een hartje).
    Tot volgende week en nog een paar leuke dagen.
    Een dikke kus

  • 04 Augustus 2009 - 06:43

    Oma CAriny:

    De hartjes en kusjes stonden wel in het verhaal, maar die zijn er nu niet meer, nadat de reaktie werd geplaatst.
    Dus die hou je te goed.x Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Een jaar in Ayacucho, Peru. Een jaar leven in een andere cultuur. Een jaar werken met straatkinderen. Het begon met reisje Guatemala, een jaar Peru volgde, een weerzien een paar jaar geleden. En nu een reis via Argentina en Bolivia met wederom Ayacucho als eindbestemming. Fijn!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 206532

Voorgaande reizen:

10 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Argentina Bolivia Peru

20 Juli 2009 - 10 Augustus 2009

Weerzien Peru

26 Januari 2006 - 26 Januari 2007

Een jaar Peru

Landen bezocht: