Welkom... Mondkapjes! - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Judith Fransen - WaarBenJij.nu Welkom... Mondkapjes! - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Judith Fransen - WaarBenJij.nu

Welkom... Mondkapjes!

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

20 Juli 2009 | Peru, Ayacucho

Nog 12,5 uur te gaan. Pompiedompiedom...tralala...lekker installeren in het vliegtuig. Lekker direct Spaans gebabbel naast me van een moeder en zoon uit Lima. Lekker ienimini Peruaanse mensjes aan mijn andere kant. Ja, ik kom al goed in de stemming.
Nog 8 uur te gaan. Al twee speelfilms gezien. Lang leve de rechtstreekse vluchten van KLM. Geweldig die filmschermpjes in de stoel voor je, waar je allerlei goede films en muziek kunt vinden.
Nog 6 uur te gaan. Weer een speelfilm bekeken. De interesse wordt minder, ik wil Peru.
Nog 4 uur te gaan. Pffff stijve benen, stijve nek. Doe mij een wandelingetje. Ik neem de verste wc als doel.
Nog 1 uur te gaan. Oeoooooooooooooooooeh spannend. Bijna weer terug in stinkend Lima. Ok, om de benen te strekken dan nog maar een keer lopen naar dat stinkhol.

15.45 uur, Peruaanse tijd. Het vliegtuig landt goed en wel. Geweldig. De paar zenuwen zijn direct weg als ik over het vliegveld loop. De immigratiedienst is me bekend. Ik krijg vriendelijk glimlachend 90 dagen toegang. Tsja was het maar waar... het zijn er maar 22... De pinautomaat is me bekend. Hoeveel van die Peruaanse munten kan ik eruit krijgen. Het lukt. Fijn, want een paar centen is wel handig. Met euro´s kom je niet zo ver. De kofferband. Even terug naar 2006, weet u nog, dat ik daar totaal overspannen mijn koffer niet kon vinden. Nu stond Juud totaal relaxed op een afstandje de medepassagiers te observeren. Waarom willen mensen zo nodig tegen die band aan staan met hun tenen????? De strijd tussen taxichauffeurs is me bekend. Maar ik heb een eigen mannetje geregeld die met een bordje ´Judith FranCen´ mij staat op te wachten en speciaal Ayacuchaanse muziek opzet.

Een ding is me niet bekend. Mondkapjes. De helft van het personeel op het vliegveld loopt met mondkapjes op. En ik zie ook enkele verdwaasde toeristen met zo´n wit dingen voor paal lopen. Ik moet er keihard om glimlachen. Wat ziet dat er dwaas uit. Mondkapjes, waarschijnlijk tegen de Mexicaanse griep. Maar gelukkig is de Mexicaanse griep niet voor ambtenaren van de immigratiedienst. Deze mannen doen alsof ze heel belangrijk zijn, kijken streng en controleren de papieren en dragen geen kapjes. Tuurlijk niet, want daar zijn ze te goed voor.... toch.....

De taxichauffeur neemt als een heer, oh ja in Peru willen mannen graag de gentleman uithangen, mijn tassen over. Terwijl ik naar de auto wandel, wordt er gefloten... Oh ja, da´s waar ook, ook bekend, Peruanen fluiten en sissen naar voorbijlopende vrouwen... Dat ik dat nu toch vergeten was....
De taxirit door Lima. HEERLIJK. Echt compleet thuiskomen. Ik zat superblij uit het raam te staren. Totaal vrolijk. Overweldigend blij. Haha...en ik ben nog maar in Lima, morgen Ayacucho...hihi...en ik mag nóg 21 dagen blijven...

Aankomst bij hostal. Ik doe de deur open. Ik zie een prikbord. Ik zie een foto. En wie staat daar op die foto naar mij te glimlachen. KLUSJUF KARIN. Warm welkom in Peru.

  • 21 Juli 2009 - 05:26

    Mama:

    "WELKOM IN PERU"
    zal ik dus maar zeggen.
    Geniet van de aankomst in Ajacucho en van de busrit er naar toe.
    x mama

  • 21 Juli 2009 - 05:39

    Leen:

    ....en net als in 2006 kan Juut nog steeds heerlijke verhalen schrijven!

    Nou meid, ik ga zo aan de arbeit, dat moet namelijk nog tot december!

    Kuzzzzzzzzzzz Leen

  • 21 Juli 2009 - 06:20

    Jessy:

    Aaaahhh die Juud!
    Herkenbaar liefste Juud.
    Peru is toch een beetje thuis he?!
    Geniet van het mooie moment als je morgen aankomt....
    Pfff ik heb ineens heimwee.
    Denk aan jou in Aya.
    liefs uit Utrecht

  • 21 Juli 2009 - 06:32

    Margreet:

    Klinkt goed, Juut! 'Judith FranCen' is wel beter te herleiden dan 'Marit Hanna' 2 jaar geleden :)

    Geniet ervan, X

  • 21 Juli 2009 - 12:25

    Alanya:

    JOEHOEEEEEEEEEEEEE, je vertrekt bijna vanuit Lima, en als ik klaar ben met werken dan is het tijd om jou op te halen. TOF! See ya

    Abrazote,
    Alanya

  • 21 Juli 2009 - 13:45

    Ingrid:

    Hmmm, wat klinkt dat goed! Toch nog maar eens in mijn agenda kijken of 2010 mogelijkheden biedt...
    Geniet! Ik blijf lezen!
    Ingrid

  • 22 Juli 2009 - 07:42

    Klusjuf:

    Haaa lieve Juud,

    Ik wist dat die foto daar hing, ik wist dat het je welkom zou heten, ( was ook stiekum een beetje de bedoeling)

    Lieverd, heeeeeel veel plezier in Ayacucho!
    Kussssssss van Karin

  • 22 Juli 2009 - 19:11

    Barx2:

    Ze is er weer hoor..
    Jawel, ik kan haast niet geloven dat dat 'stink'- Lima dat effect op je heeft, maar goed... Wat een bende vonden wij het daar zeg! Ayacucho zal dan nog beter als een thuis voelen, dat zit er wel in. Dan te bedenken dat we het 4 dgen geleden nog over 'laseren' en gevulde tomaatjes hadden.. zucht..
    Tegenstelling!!
    Ja, lief zusje, this is the real world! Ben heel erg benieuwd naar de rest van je belevenissen, pas goed op jezelf!
    X Barx2

  • 22 Juli 2009 - 20:49

    Papa En Mama:

    Het is net als 2 jaar geleden: 's avonds even kijken of Judith wat heeft geschreven en wie er een reaktie hebben geplaatst.
    Heb je al veel van je "schatjes-van-toen" gesproken?

  • 23 Juli 2009 - 06:50

    Marleen B:

    Ha Judith,

    Klinkt weer erg goed, veel plezier x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Een jaar in Ayacucho, Peru. Een jaar leven in een andere cultuur. Een jaar werken met straatkinderen. Het begon met reisje Guatemala, een jaar Peru volgde, een weerzien een paar jaar geleden. En nu een reis via Argentina en Bolivia met wederom Ayacucho als eindbestemming. Fijn!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 206540

Voorgaande reizen:

10 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Argentina Bolivia Peru

20 Juli 2009 - 10 Augustus 2009

Weerzien Peru

26 Januari 2006 - 26 Januari 2007

Een jaar Peru

Landen bezocht: